Obiad po raz pierwszy

poniedziałek, 30 grudnia 2013
W tutejszej kuchni widać wpływy Uzbekistanu, Pakistanu, Indii, Kazachstanu, Kirgistanu oraz innych państw bliższego i dalszego wschodu. Oczywiście dania typowo rosyjskie również można spróbować. Przyjechałem tu tylko na niecałe 5 miesięcy i nie opłacało mi się kupować garnka, patelni czy innych sprzętów do gotowania. W takiej sytuacji postanowiłem jeść obiady "na mieście".
Opcji jest kilka:
  • Restauracje typu "kuchnia wschodnia". Dwie takie mieszczą się obok jednego z budynków uczelni. To tam najczęściej jadam. Zazwyczaj za obiad płacę ok 100Rub.
  • Restauracje o troszkę wyższym standardzie, a co za tym idzie również droższe. Tu pojawiają się "europejskie" dania. Obiad wychodzi mniej więcej ok 150Rub.
  • Stołówki. Są w prawie każdym budynku Politechniki oraz w akademikach. Cenowo i daniami pomiędzy powyższymi dwiema opcjami. Jakoś mnie nie przekonały i bywam tam najrzadziej.

Cóż można tam skonsumować? Zupy oczywiście. Tylko są one dość gęste i bardziej pasuje tu nazwa eintopf.
Жаркое (czyt. żarkoje) - ziemniaki gotowane, i duszono-przypieczone mięso z warzywami w "zalewie". W koszyczku obok widać Lepioszkę - pisałem o niej już. Ja jadam na śniadanie, Rosjanie bardzo często do obiadu.
Шурпа (czyt. szurpa) - mięsiwo z ziemniakiem w tłustym wywarze. To co tam pływa to kawałeczki tłuszczu. Po raz pierwszy i ostatni jadłem tę zupę.

Суп c фрикаделками (pol. zupa z klopsikami) - zupa z ryżem, marchewką, innymi warzywami i klopsikami mięsnymi.

Чучвара (czyt. czuczwara) - gęsta zupa z uszkami.

Борщ (pol. barszcz) - kapucha, buraki, marchewka i czasem do tego kwaśna śmietana.
Poza tym щи (pol. szczi) - kapuśniak; солянка (pol. solanka) - kwaśna zupa z warzywami koniecznie podawana z kwaśną śmietaną.

Na ostatnim zdjęciu poza barszczem jest jeszcze самса (pol. samosa). Taki rodzaj wypieku popularny jest zwłaszcza w południowej i południowo-wschodniej Azji. Ale o deserach i drugich daniach będzie jeszcze.

Smacznego!

4 komentarze :

  1. Шурпа zrobiła na mnie największe wrażenie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Haha! Na mnie też. Sam się dziwię, że to zjadłem, ale jak człowiek głodny, to wszystko zje ;)

      Usuń
  2. Richta napisz coś o jedzeniu jeszcze!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Twe życzenie zostanie spełnione :) Kimkolwiek jesteś.

      Usuń

Popular Posts

Krótko :)

 

Tagi

Wydarzenia (12) Tomsk (9) Podróż do Tomska (8) życie (7) Bajkał (5) Wideo (5) Jedzenie (4) Rosja (4) Zima (4) transport (4) minusy (3) Kościół (2) Rowery (2) TPU (2) noc (2) pieniądze (2) Ałtaj (1) C++ (1) Ferie 2014 (1) Kapusta (1) Linux (1) Mecz (1) Podróż (1) Soczi 2014 (1) Sprzedam (1) akademik (1) błoto (1) edukacja (1) sport (1) święta (1)

Info

Aktualnie przebywam w Tomsku na wymianie międzyuczelnianej. Z tego powodu większość świeżych wpisów dotyczy wszystkiego, co związane jest z moim pobytem na Syberii.